A növekvő kínai középosztály

A növekvő kínai középosztály

Áldás vagy árok?

2019.06  | Olvasási idő: 8 perc

Az 1990-es évektől fokozatosan bevezetett reformok hatására a Kínai Népköztársaság bruttó hazai terméke és globális gazdasági befolyása folyamatosan nő, és ez prominens szerepet játszik az állampolgárok életszínvonalának emelkedésében is. Az országban létrejött egy több százmilliós új, jelentős befolyással bíró középosztály, ennek következtében pedig az egyik legtöbbet elemzett társadalmi-gazdasági kérdés Kínával kapcsolatban manapság az, hogy ez a felemelkedő városi réteg milyen hatást gyakorol a gazdasági folyamatokra és a bioszférára, valamint milyen politikai kihívást jelent az állam vezetői számára.

shutterstock_698612494.jpg

Forrás: Shutterstock

A Kínai Népköztársaság az elmúlt négy évtized során jelentős átalakuláson ment keresztül a „reform és nyitás” politikájának köszönhetően. A fokozatosan bevezetett gazdasági reformok és a piacnyitás hatalmas mértékű fejlődést eredményeztek az országban, így az 1990-es évektől Kína bruttó hazai terméke és globális gazdasági befolyása folyamatosan nőtt. Az ezredforduló után azonban már nyilvánvalóvá vált, hogy az exportorientált gazdaságpolitika mindinkább korlátokba ütközik, így a növekedés fenntartása érdekében a fókusz a beruházásokra, illetve a belső fogyasztás által vezérelt gazdaság megteremtésére tevődött át. A Kínai Kommunista Párt 2012-es kongresszusán született meg a döntés a fogyasztásvezérelt növekedésről, vagyis a belső piac kiterjesztéséről. Ezt kezdetben a szociális ellátórendszereken keresztül a közösségi fogyasztás bővítésével kívánták elérni. A magánfogyasztás ugyanakkor még mindig lassan növekszik az országban, és ennek bővítésében nagy szerepet szán a kínai vezetés a több százmilliós új középosztálynak. Új középosztály alatt a társadalom középső rétegének azon szegmensét értjük, melynek tagjai a vertikális társadalmi mobilitás hatására az elmúlt évtizedekben emelkedtek feljebb a társadalmi ranglétrán. Fontos kiemelni azonban, hogy az újonnan kialakult rétegbe tartozó állampolgárok megváltozott életvitele számos problémát is előidézett. Éppen ezért manapság az egyik legtöbbet elemzett társadalmi-gazdasági kérdés Kínával kapcsolatban az, hogy ez a felemelkedő városi középosztály milyen hatást gyakorol a gazdasági folyamatokra és a bioszférára, valamint milyen politikai kihívást jelent az ország számára.

Az egyes országok középosztályának kiterjedtségéről nagyon sok eltérő adatot lehet találni; ez nem meglepő, hiszen nem létezik pontos definíció arra vonatkozóan, hogy kik tartoznak az említett társadalmi réteghez, miközben a besorolás általában országspecifikus és számos tényezőtől függhet. A legtöbb országban az éves kereslet alapján történő besorolás a legelterjedtebb. Ezt alapul véve a kínai középosztály mérete 400 millió főre becsülhető. A kínai kormány meghatározása alapján az az illető sorolható a középosztály tagjai közé, akinek az éves jövedelme a 60 000 és 500 000 jüan (7 250–62 500 dollár) közötti tartományba esik. Az amerikai McKinsey cég osztályozása szerint viszont például a 75 000 és 280 000 jüan (11 500–43 000 dollár) közötti éves keresettel rendelkezők tartoznak ide, de ezen a kettőn kívül is számtalan besorolás létezik még. Mivel a kategorizáláshoz alapul vett jövedelemtartományok eltérőek, illetve a különböző minimum- és maximumértékek között nagy a differencia, az említett társadalmi rétegen belül általában megkülönböztetnek alsó, középső és felső középosztályt is. Kínában a legjelentősebb bővülés az alsó rétegben történt: a középosztálybeli emberek 75%-a ide sorolható. A 20. század legvégéig egyébként a kínai tisztviselők által preferált kifejezés a középosztály jelölésére a közepes jövedelműek osztálya, illetve a középső réteg volt.

shutterstock_425547400.jpg

A kínai huszonévesek társadalmi státuszukat szeretik fogyasztási javakkal is kifejezni
Forrás: Shutterstock

Az egyértelmű, hogy a több százmilliós új középosztály a gazdaságban okozta a legjelentősebb pozitív változást. 2017 és 2018 között a magánfogyasztás például 559 996 millió amerikai dollárral nőtt. Fogyasztása révén a gazdaság fellendítéséhez kétségtelenül az úgynevezett új generáció – vagy más néven a második generáció (G2) – járul hozzá leginkább. Ide tartoznak azok az 1990 után születettek, akik már bőségben és „nyugodt” környezetben nőttek fel. Legtöbbjük egyedüli gyermekként élvezte családja erőforrásait, mert amikor megszületett, az állami születésszabályozási politika már érvényben volt. Ők modern gondolkodású fiatalok, akik társadalmi státuszukat szeretik fogyasztási javakkal is kifejezni, és szüleikhez képest sokkal kevésbé foglalkoznak a megtakarítással. Ez a harminc év alattiakra egyre inkább jellemző „carpe diem”-életérzés pedig a hitelfelvétel növekedésében is érezteti hatását. Eközben, 2006-tól, az okostelefon-eladások drasztikus növekedésével egyidejűleg rohamosan megnőtt az igényük az infokommunikációs technológiák és szolgáltatások iránt is. 2017-es adatok alapján az országban 751 millió fő rendelkezett internet-hozzáféréssel, ez pedig több embert jelent, mint Európa teljes lakossága.

A középosztálynak azonban nem minden tagja képviseli ezt a szemléletet, hiszen ennek a társadalmi rétegnek jelentős részét képezik azok az idősebb állampolgárok is, akiket az emelkedő megélhetési költségek és az elmúlt néhány évben tapasztalt GDP-növekmény csökkenése a megtakarítások növelésére ösztönzött. Viszont amikor a kínai kormány középosztályról beszél, akkor a teljes középső rétegre gondol mindenféle distinkció nélkül. A politikai vezetők általánosságban úgy gondolják, hogy az egyre magasabb életszínvonalon élő középosztálybeliek jelentik majd a gazdaság motorját, hiszen abban bíznak, a növekvő bérekkel párhuzamosan majd a vásárlási hajlandóság is nő. A fentebb leírtak alapján látható, ez részben igaz is, mivel az elmúlt években valóban sokkal több luxusipari terméket és gépjárművet adtak el az országban, sőt az emberek egyre többet költenek utazásra és egészségügyi szolgáltatásokra. Mindez viszont legnagyobb részben az említett új generációnak köszönhető. Ebből is látszik, hogy a csak jövedelem alapján történő besorolás nem ad reális képet a kínai emberek vásárlási hajlandóságáról, hiszen nem veszi figyelembe az életkort, a magtakarításokat, a havi számlákat, az esetleges hiteleket, adósságokat, de a többletnek számító fekete-, illetve szürkejövedelmeket sem.

shutterstock_1163578141.jpg

Kínában a mobiltelefon már-már elengedhetetlen a mindennapi élethez, hiszen a kommunikáción túl az emberek ezzel fizetnek a különböző árukért és szolgáltatásokért
Forrás: Shutterstock

Látható, hogy – ha nem is olyan léptékben, mint ahogy azt a kínai kormány szeretné – az új középosztály valóban hozzájárul a gazdasági fejlődéshez. A társadalmi mobilitás azonban számos olyan kihívást is magában rejt, amellyel az országnak a közeli jövőben muszáj lesz szembenéznie. A kínaiak étkezési szokásai például jelentősen megváltoztak, és az elmúlt években egyre több húst akarnak venni az emberek. Az utóbbi időben megjelenő igények miatt a JD.com vállalat például nemrég elindította új, 7Fresh elnevezésű high-tech szupermarketét, ami tulajdonképpen az amerikai Whole Foods Market kínai verziója. Ez a modern üzletlánc teljes mértékben kielégíti a magasabb életszínvonalon élő vagyonosabb társadalmi réteg igényeit, hiszen a polcokon a friss tenger gyümölcseitől kezdve a minőségi borokon át minden megtalálható. Miben különbözik a nevezett üzlet régebbi társaitól? A modern kinézetű boltban a vásárlók fizethetnek arcfelismerő technológiával, a vásárlás során pedig „okos” bevásárlókocsik segítik őket a tájékozódásban. Továbbá ha a vásárlás végeztével a vevők nem szeretnének cipekedni, a vállalat egy bárki által igénybe vehető szolgáltatással biztosítja, hogy a beszerzett termékeket öt kilométeres körzeten belül maximum harminc perc alatt kiszállítja. Az állatifehérje-fogyasztás rendkívüli növekedésével párhuzamosan viszont nőtt a mezőgazdasági termelés intenzitása is, és ez a környezeti terhelés jelentős növekedésével jár együtt. A súlyosbodó környezeti problémákhoz emellett az is hozzájárul, hogy a vagyonosabb réteg egyre több gépjárművet vásárol, és egyre több hulladékot termel.

shutterstock_676931968.jpg

A középosztály egyre több járművet vásárol, az üzemanyag elégetéséből származó szén-dioxid-kibocsátás pedig jelentős mértékben rontja a levegő minőségét a nagyvárosokban
Forrás: Shutterstock

A környezetszennyezésen túl a pártállam számára felvetődő másik kritikus kérdés sokkal inkább politikai jellegű: bizonytalan, hogy az egyre szélesedő társadalmi réteg milyen hatással lesz a belpolitika alakulására. A modern nyugati szociológiaelméletek szerint a középosztály gyakran kulcsszerepet játszik egy-egy ország demokratizálásában. Ennek legfőbb oka, hogy tagjai a felső osztályhoz képest kisebb politikai befolyással rendelkeznek, és így próbálnak egyenlő jogokat kiharcolni maguk számára. Számos kutató foglalkozik a kérdéssel, miszerint jelenthet-e valós fenyegetést a KKP számára a középosztályosodás folyamata Kínában. A hosszú távú hatásokat illetően eltérőek a vélemények, azzal viszont szinte mindenki egyetért, hogy a közeljövőben a középső társadalmi réteg nem jelent reális veszélyt az állampárt számára, hiszen az állampolgárok – tanulva a történelmi példákból – tisztában vannak vele, hogy javuló életszínvonalukat javarészt a belpolitikai stabilitásnak, tehát az erőskezű pártnak köszönhetik.

Összességében a felemelkedő középosztály egyelőre pozitív jelenségként értékelhető Kínában, viszont az országnak egyre nagyobb figyelmet kell fordítania az újonnan formálódó társadalmi réteg tagjainak megváltozott életmódjából származó kihívások kezelésére, különös tekintettel a környezeti problémák mérséklésére. A növekvő életszínvonal egyik természetes velejárója ugyanis, hogy a vagyonosodó rétegnek egyre nagyobb igénye van a tiszta és egészséges környezetre, így a megemelkedett fogyasztásuk következtében megnövekedett környezeti terhelés ellenére pont ennek tagjai lesznek azok, akik ebben a tekintetben is nagyobb elvárásokat támasztanak majd a kínai vezetők felé.

Regisztrálj és fizess elő, hogy hozzáférhess az általunk kínált összes tartalomhoz!

Kíváncsi vagy a kutatóink által írt legfrissebb anyagokra? Szeretnéd elsőként elolvasni az elemzéseket? Akkor regisztrálj most!

Szeretnél egy olyan platform előfizetője lenni, ahol minden tudást megtalálsz egy helyen? Ahol nem csak mélyelemzések, de exkluzív online rendezvények anyagaiba is bepillantást nyerhetsz? Akkor ne habozz, vásárold meg kedvezményes áron elérhető előfizetési csomagjaink egyikét!