Egy magyar sikertörténet

Egy magyar sikertörténet

Interjú dr. Breuer Anitával és Csitári Gyulával, a Logiscool alapítóival

2018.03  | Olvasási idő: 12 perc

A Logiscool egy magyar alapítású élményalapú programozó iskola a 6-18 éves korosztálynak. Az első Logiscool 2014 januárjában indult Budaörsön, és ma már 8 országban van jelen 50 iskolával, amelynek köszönhetően több mint 10 000 diák vehetett már részt élményalapú programozásban. A programozás segíti az algoritmikus gondolkodás kialakulását, a digitális írástudást és a kreativitást, melyek egyre fontosabb képességekké válnak a jövőben. A következőkben az alapítókkal, dr. Breuer Anitával és Csitári Gyulával készült interjúnk olvasható.

K: Önök a Logiscool alapítói, be tudnák mutatni egy pár mondatban az intézményt és annak működését?

dr. Breuer Anita (BA): Mindenki azt hiszi, amikor mostanában elkezdünk erről beszélgetni, hogy ez egy nemzetközi hálózat, ami úgy jött be Magyarországra. És nagyon büszkék vagyunk, amikor elmondhatjuk, hogy nem, ez a mi ötletünk volt. 2013-ban született meg maga az ötlet, hogy érdemes lenne programozó iskolát alapítani gyerekeknek. Írtam egy e-mailt Gyulának, aki éppen külföldön tartózkodott, hogy mi fordult meg a fejemben, és ő visszaírt, hogy „rendben, a hétvégén dolgozzuk ki”.

Csitári Gyula (CsGy): Jó pár hétvége lett belőle.

BA: Nagyon-nagyon sok hétvége lett belőle nyilván, meg sok-sok hét. Ez 2013 tavaszán volt, és a hosszas előkészületek után 2014 januárjában elindult az első kurzusunk Budaörsön. Pilot-nak szántuk, de hát borzasztó nagy siker lett, több mint száz gyerek iratkozott be, és azóta is egyre csak nő a diákjaink létszáma.

K: Hány éves gyerekeknek szól a Logiscool?

BA: Hat–tizennyolc éves diákokat tanítunk, a kids and teens angolul nagyon jól kifejezi. A hatévesekkel kicsit lassabban haladunk, de velük is nagyon jól tudunk együtt dolgozni, míg a középiskolás korosztály jelenleg a felső szint. Aközött, hogy egy tizennyolc évest vagy egy huszonegynéhány évest tanítunk, nincsen nagy különbség, de jelenleg a Logiscool egy diákoknak szóló programozó iskola.

„Hat–tizennyolc éves diákokat tanítunk.”
Forrás: Logiscool

K: Magyarul vagy angolul vannak a képzések?

BA: Az adott ország nyelvén. Van olyan ország, ahol vannak angol nyelvű képzések, pedig németek vagy franciák a diákok, de azok a kivételek. Magyarországon is van angol nyelvű kurzus, de mivel gyerekekről beszélünk, mi azt gondoljuk, hogy sokat segít nekik, ha az anyanyelvükön kezdenek el tanulni. A programozás nyelve angol, ezért előbb-utóbb eljutnak odáig, hogy muszáj lesz átváltani.

K: A franchise rendszer hogyan és mikortól alakult ki?

CsGy: A nagy igény hozta. Már az első pillanattól, tehát gyakorlatilag egy hónapra rá, hogy bemutattuk az első iskolát, volt érdeklődő. Innentől kezdve pedig nemhogy nem csökkent, hanem csak nőtt az igény. Tehát az elindulásunk után egy évvel már hat iskola működött, újabb év elteltével tizenhat, most jelenleg ötven iskolánál tartunk, nyolc országban. És még több olyan szerződés van, amely aláírásra vár. Az első partnereink között volt olyan, akiknek a gyereke a Logiscoolba járt, illetve olyanok is jelentkeztek, aki csak cikkeket olvastak rólunk, hogy szeretnének ilyet csinálni. Ezáltal nyilván gyorsabban is növekedhetünk, illetve sok emberrel kerülünk kapcsolatba, akik ezt a hivatásuknak, küldetésüknek tekintik. Ez tényleg egy jövőbe mutató dolog, és az emberek nemcsak üzleti lehetőséget látnak benne, hanem szívesen foglalkoznak ilyennel, szívesen beszélnek róla, szívesen részesei ennek az egésznek.

K: A jövőben el tudjátok képzelni, hogy esetleg tizennyolc év fölöttieknek, például egyetemistáknak is legyen a Logiscoolon belül programozás?

BA: Alapvetően bármit el tudunk képzelni. Maga a Logiscool januárban volt négyéves, tehát még nincsenek évtizedes tapasztalatainkViszonylag gyorsan változik ez a világ, nagyon sok kihívás áll nemcsak előttünk, hanem az egyes nemzeti gazdaságok előtt is. Tudjuk azt, hogy nagyon nagy szakemberhiány van: Magyarországról huszonkétezer informatikus hiányzik, Európából többszázezer. Ez nemcsak itt jellemző, hanem a világ más tájain is, úgyhogy igény lenne rá, ezt tudjuk. Sőt, nagyon helyesek a szülők, amikor jönnek – ők jellemzően nem informatikusok, vagy nem csak – és ők is szeretnének belekóstolni így felnőtt fejjel, hogy legalább körülbelül értsék, mit csinálnak a gyerekeik.

CsGy: A technikai adottságok is megvannak, merthogy most már két éve saját platformon oktatunk. Az elején, amikor indítottuk ezt az egészet, megnéztük, hogy mi elérhető a piacon, de utána elkezdtünk egy saját oktatási platformot is fejleszteni, amelynek Scoolcode a neve. Ez egy hihetetlenül jó rendszer, mert mindenféle korosztály tanítására alkalmas, tehát a vizuális programozást, amely a kisgyerekeknek való, egy későbbi szinten igazi, írott programnyelvvel kombinálja, amely nagyoknak való. Ez biztosítja a könnyű átmenetet és az élményalapúságot diákjainknak. Innentől kezdve nincsen akadálya, hogy még nagyobb számú gyerekhez vagy akár fiatal felnőtthöz eljusson a dolog. Januárban Londonban voltunk, a világ egyik legnagyobb oktatási kiállításán, és szintén januárra meghívást kaptunk az Európai Parlament kezdeményezésére, a Digital Skills and Jobs Coalitionre, amely szintén a digitalizációról szól, és arról, hogy Európa hogyan válaszol ezekre a kihívásokra. Ott mondott beszédet a feleségem, Anita a Logiscoolról.

K: A nyári tábor hogy néz ki? A már meglévő diákok vesznek rajta részt, vagy ugyanúgy, mint egy oktatásra, egy órára külön kell jelentkezni, és akkor ti választjátok ki, hogy kik azok, akik bekerülnek? Hogyan kell egyáltalán elképzelni ezt a tábort?

CSGY: Bárki jelentkezhet, pont ezért kihívás olyan témákkal készülni, amelyek nem azonosak a kurzusokkal. A kurzusok iskolán kívüli foglalkozások, tehát egy héten egyszer jönnek a gyerekek, szeptembertől júniusig gyakorlatilag, amíg tart az iskolaév. Aztán jön a nyár, és olyan témák kellenek, amelyek érdekesek annak is, aki járt kurzusra, de be tud kapcsolódni olyan is, aki nem. Tehát új gyerekek is jelentkeznek, de olyanok is, akik tavaly jártak táborba, de nem voltak kurzuson. Elég sokrétűvé kezd válni ez is. És mi próbálunk ennek megfelelni, ezért kell mindig újdonság is, hogy aki teljesen új, ő is találjon érdekeset, és emellett olyasmi is legyen, ami annak is érdekes, aki esetleg kurzusra járt előzőleg.

BA: Nagyon-nagyon vegyes a kínálatunk, és nagyon népszerű. Minecraft táboraink vannak például, amelyeket tanév közben nem tanítunk. Itt komoly mérnöki tudást szerezhetnek vagy programozhatnak a gyerekek ennek a programnak a keretében. Videóvágó táboraink is népszerűek, manapság már a tízévesek is Youtube-sztárok szeretnének lenni. Továbbá honlapot készíthetnek, robotokkal foglalkozhatnak, habár robotkurzusaink tanév közben is vannak. Nagyon-nagyon színes a program, rengeteg a téma, rengeteg mindennel lehetne foglalkozni. Inkább azt mondom, hogy nekünk meg kell szűrnünk, hogy mi az, amit egy-egy évben tanítunk, mert hatalmas a digitális világ. És folyamatosan tele van kihívásokkal.

K: Szerintetek van hatásotok a diákok a pályaválasztására?

CsGy: Van olyan oktatónk, aki gimnazistaként kezdett nálunk tanulni, valamivel több mint egy évvel később már a Logiscoolban oktatott, és most éppen az ELTE-re jár informatikára. Előtte nem gondolta volna, hogy ennyire elkötelezett lesz a programozás iránt.

BA: Azt gondoljuk, hogy nem lesz mindenkiből programozó, aki ide jár, nem is ez a cél. Az algoritmikus, logikus gondolkodás az, amit mi tanítunk, és ez az élet minden területén hasznos. Tehát teljesen mindegy, hogy milyen munkakörben dolgozik később, mire ő odakerül, hogy dolgozzon, egészen biztos, hogy kell valami ilyesmivel foglalkoznia. De már kisebb korban is igaz ez, van olyan diákunk, aki már a kezdetektől fogva velünk van, negyedikes korában kezdte, és most gimnazistaként úgy gondolja, hogy biztosan programozó matematikus lesz. Tehát egyre több gyereket tudunk, azt gondolom, úgymond befolyásolni, mert itt azért az is a cél, hogy megtanulják jól az alapokat. Ők itt rettentő módon jól érzik magukat, hiszen saját számítógépes játékokat készítenek, és közben játszva, kvázi észrevétlenül tanulnak. Nyilván nem azt mondjuk egy gyereknek, hogy gyere programozni, mert az neked nagyon jó lesz. Viszont az, hogy alkothat, hatalmas nagy sikerélmény. Ezért is mondjuk azt, hogy a Logiscool élményalapú programozó iskola.

„A Logiscool élményalapú programozó iskola.”
Forrás: Logiscool

K: Ha megnézzük a magyar közoktatást, nagyon nem digitális alapú. Jelenleg nem látszik, hogy ezeket a készségeket fejlesztenék. Szerintetek változhat-e ez, és mikortól, vagy egyáltalán automatikusan beépíthető-e magába a tananyagba? Vagy meg kellene hagyni ezt egy kiegészítő oktatási formaként?

BA: Pontosan látjuk a magyar helyzetet, hiszen itt élünk. De tudnotok kell, hogy a világ nagyon sok országa, sok fejlett országa is ezekkel a problémákkal küzd. Tehát az oktatási rendszerek, amelyek ugye több évtizedes, akár évszázados oktatási tapasztalattal, és ennek minden terhével is rendelkeznek, nagyon gyorsan nem tudnak átállni. Remélhetőleg azért biztosan előbb vagy utóbb bekerül majd az oktatási rendszerekbe ez is komolyabban. De amíg a matematika tananyag, azért lássuk be, nem változik olyan gyorsan, vagy egy nyelvi tananyag nem változik olyan gyorsan, addig ez igen. És az, hogy át tudd verni ezt az egész oktatási rendszeren, és hogy legyenek képzett pedagógusok nagy tömegben, az nagyon lassú folyamat. Minden országnak választ kell adnia erre a kérdésre, és szerintem Magyarország sem lesz kivétel. Mindenképpen szükség van arra, hogy addig is kiegészítse ezt valami, és hogyha bekerül a tananyagba, olyan mélységig sohasem fogják tudni tanítani, mint ahogy mi tesszük. Akkor is szükség lesz ránk, úgyhogy teljesen pozitívan és nyitottan állunk az esetleges változáshoz. Hiszen ha bekerülne a közoktatásba, akkor még több gyerekkel lehetne megszerettetni a programozást. Ez a generáció gépekkel a kezében nő fel, és nagyon fontos, hogy tudják okosan, értelmesen használni.

K: Mik a Logiscool jövőbeni tervei?

BA: Azt látjuk, hogy Magyarország eléggé Budapest-központú, de nekünk Budapest majdnem „megtelt” már. Magyarországon elég sok iskolánk van, összesen harminchat, a többi hat országban összesen negyvennégy. Ami előttünk áll, az a nemzetközi terjeszkedés. Előttünk a világ, egy nagyon klassz termékünk, szolgáltatásunk van, és ezt tudjuk multiplikálni. Ami az egész céget jellemzi, az az innováció. Mi folyamatosan fejlesztünk, fejlesztjük a módszerünket, a koncepciónkat, a platformjainkat, és ebben nem is fogunk megállni. Csak az előre út az út. Rengeteg tervünk van, sokkal több, mint amit jelenleg meg tudunk valósítani, pláne a fejlesztés során. Mert képzeljétek el, hiányoznak a magyar munkaerőpiacról a fejlesztők, mi is nagyon nehezen találunk. Már több mint tízezer gyereket, illetve több mint 12 600-at kezdtünk el tanítani. Miért ne taníthatnánk világszerte milliókat? Alkalmas rá a rendszerünk, készen állunk rá, igazi magyar sikertörténet szeretnénk lenni. Nincs még olyan franchise rendszer, ami magyarként igazán átütő, nemzetközi sikert el tudott érni. Mi erre törekszünk.

K: Sok sikert kívánunk hozzá. Köszönjük szépen.

 

Az interjút Antall-Horváth Veronika és Jancsek Enikő készítette 2017. november 17-én.

Nyitókép forrása: Logiscool

Regisztrálj és fizess elő, hogy hozzáférhess az általunk kínált összes tartalomhoz!

Kíváncsi vagy a kutatóink által írt legfrissebb anyagokra? Szeretnéd elsőként elolvasni az elemzéseket? Akkor regisztrálj most!

Szeretnél egy olyan platform előfizetője lenni, ahol minden tudást megtalálsz egy helyen? Ahol nem csak mélyelemzések, de exkluzív online rendezvények anyagaiba is bepillantást nyerhetsz? Akkor ne habozz, vásárold meg kedvezményes áron elérhető előfizetési csomagjaink egyikét!