Innováció + Kína = ?

Innováció + Kína = ?

2018.05  | Olvasási idő: 10 perc

A kínai vállatok említésekor még napjainkban is sokaknak a silány minőségű dömpingáruk vagy a lopott technológia jut először az eszébe. Pedig az utóbbi két évtizedben gombamód megszaporodtak az innovatív kínai kis- és középvállaltok, és mára az ország a legmodernebb technológiák – például a fintech vagy mesterséges intelligencia-kutatás – egyes területein világszinten is az élvonalba tartozik. Mai írásunkban áttekintjük a kínai innovatív vállalatok elterjedését elősegítő legfontosabb tényezőket, és bemutatjuk az innovációnak Kínában – és közvetett hatásuk révén az egész világon – irányt szabó főbb kutatási területeket, illetve ezek leginkább meghatározó cégeit.

Az „unikornis” kifejezés pár éve kezdett szélesebb körben elterjedni a technológiai szektorban: azokat a magánkézben lévő startupokat nevezik így, melyek piaci értéke meghaladja az egymilliárd USD-t. A fellelhető adatok eltérőek arra vonatkozóan, pontosan hány ilyen vállalat van összesen a világon, illetve országonként hogyan oszlik meg a számuk. Nagy eltérések származhatnak például abból, hogy egy adott év melyik időszakát vesszük alapul a számításhoz. Annyi bizonyos, hogy az unikornisok száma világszerte jelenleg meghaladja 260-at. Míg korábban az amerikai cégek dominálták a mezőnyt (a 2013-ban újonnan bejegyzett unikornisok több mint 70%-a amerikai székhelyű volt), az elmúlt években növekvő szerep jutott az Egyesült Államokon kívüli vállalatoknak is. A 2017-ben frissen bejegyzett unikornisok között az amerikai cégek aránya már 56%-ra csökkent. A nem amerikai cégek közül kiemelkednek a kínai startupok: a tavalyi évben az unikornis címet elnyerő vállalatok között a kínaiak aránya elérte a 31%-ot, és a tíz legértékesebb startup közül hét szintén kínai volt.

Kínában az elmúlt két évtizedben magánvállalkozói szinten forradalmi változás zajlott: az új vállalkozói generáció tagjai jellemzően a 20-as éveikben, esetleg a 30-as éveik elején járó, nagy önbizalommal és kockázatvállaló készséggel rendelkező fiatalok, akik teljesen otthonosan mozognak a modern digitális világban, és jól ismerik nemcsak a legújabb technológiákat, de az aktuális vállalatirányítási irányzatokat is. Kína különösen jó terep az internetes technológián alapuló startupok számára. Az 1,3 milliárd lakossal, illetve a világ második legnagyobb gazdaságával rendelkező ország már most is hatalmas piacot tudhat magáénak, és ez dinamikusan növekvő középosztályának köszönhetően a közeljövőben várhatóan még tovább fog bővülni. A támogató infrastruktúra (vagyis a szélessávú internet nagy lefedettsége) és a kínai emberek korosztálytól független nyitottsága a technikai újdonságok iránt szintén ösztönzik a vállalkozó kedvet. Kínában már most 717 millió körül van a használatban lévő okostelefonok száma, így ez a szám a világon itt a legmagasabb: több mint háromszorosa az Egyesült Államokban és 2,3-szorosa a hasonló lélekszámú Indiában található készülékek számának. Ugyanakkor az 1,3 milliárd fős lakosságra vetítve ez még mindig csak nagyjából 52%-os készülékbirtoklási arányt jelent. Mivel a legfejlettebb országok esetében a lefedettség manapság 70% körül mozog, az elkövetkezendő években további sokmilliós bővülés várható. Kínában az okostelefonoknak nemcsak a kommunikációban, hanem az online vásárlások során is kiemelkedő szerep jut: az ország internetes vásárlásainak körülbelül 75%-a ezeken az eszközökön keresztül történik. A mobilon végbemenő tranzakciók összértéke Kínában világszinten is kiemelkedő: 2016-ban 5,5 billió USD volt, mintegy ötvenszerese az Egyesült Államok 112 milliárdos forgalmának. 2017-ben pedig ez a szám az ázsiai országban már a 12,77 billió USD-t is meghaladta.

Kína a mobilos vásárlások terén a világon az első helyen áll
Forrás: Shutterstock

További előnyt jelent Kína számára, hogy a big data időszakában a kielemezhető fogyasztói adatok tömegesen állnak a vállalkozások rendelkezésre, és aránylag könnyen hozzájuk lehet férni. A fentieknek köszönhetően tehát a technikai feltételek rendkívül kedvezőek a digitális alapú vállalkozások számára.

A kínai startupok számára ugyancsak fontos a támogató politikai közeg: az innovatív vállalkozások ösztönzése egybevág a Kínai Kommunista Párt (KKP) hosszú távú, például a 13. ötéves tervben vagy a XIX. Pártkongresszuson megfogalmazott terveivel is. A párt ugyanis többek között a hazai fogyasztás növekedésével, a szolgáltatói szektor bővítésével, valamint a magas hozzáadott értékű, csúcstechnológiát igénylő termékek gyártásával segítené elő a kínai ipar és gazdaság magasabb szintre lépését. A startupoknak a kínai gazdaságban betöltött szerepére pedig már külön kifejezést is alkottak, így általában technológiai nacionalizmusként utalnak rá.

Az innovatív vállalkozásokat tekintve kiemelkedik a pénzügyi technológia (fintech): ezen a területen Kína világszinten is úttörőnek számít. A fintechberuházások tekintetében ugyanis Kína a világon az első helyen áll. 2018-ban a világ legértékesebb unikornisa is várhatóan egy kínai fintechcég, az Alibaba cégcsoporthoz tartozó Ant Financial lesz. A 2014-ben alapított vállalat működteti a világ legnagyobb online fizetési platformját, az Alipayt, valamint a szintén a világranglista élén álló pénzpiaci alapot, a Yue Baót. A cég vezetése idén áprilisban jelentette be, hogy kilencmilliárd USD-vel növeli magántőkealapját, ennek következtében pedig elemzők szerint a vállalat értéke 75 millió USD-ről megközelítőleg 150 milliárd USD-re nő majd.

fintech mellett a startupok másik kiemelkedő célterületének a közösségi közlekedés számít. Kínában több mint száz olyan város van, melynek lakosságszáma meghaladja az egymillió főt. Éppen ezért nem meglepő, hogy a sikeres startupok jelentős része a városi közlekedés könnyítését célozza. A 2017-ben értékben már az Ubert is megelőző Didi elnevezésű fuvarmegosztó cég is ezen a területen tevékenykedik. A pekingi székhelyű vállalatot 2012-ben alapította a korábban évekig az Alibabánál dolgozó Cheng Wei. A Didi négy év alatt Kína piacvezető vállalatává nőtte ki magát, és mára globális szinten is meghatározó szereplővé vált: világszerte több mint 450 millió felhasználóval rendelkezik, és több mint négyszáz városban van jelen. Sőt, a Didi jelenleg már a világ legnagyobb utazásszervezéssel foglalkozó cégeiben is rendelkezik érdekeltségekkel úgy Európában, mint Indiában, Brazíliában vagy a Közel-Keleten.

A közlekedési eszközök megosztásával foglalkozó szolgáltatások iránt megnövekedett igényt ismerték fel a kínai kerékpármegosztó cégek is. Az Ofo elnevezésű piacvezető márkát 2014-ben alapították pekingi egyetemisták, mára pedig globális céggé nőtte ki magát a vállalkozás: a mobilappalapú szolgáltató jellegzetes sárga színű kerékpárjaival a világ húsz országának mintegy 250 városában találkozhatunk, többek között hazánkban is. A cég 2018 első három hónapjában csupán az Egyesült Államokban egymillió biciklis utazást bonyolított le. A 2015-ben alapított, szintén pekingi székhelyű Mobike az Ofo legnagyobb kihívója, és rövid idő alatt a kölcsönözhető kerékpárok számát tekintve már a világelsőséget is megszerezte. Az Ofóhoz hasonlóan a Mobike is eredményesen fogott hozzá a külföldi terjeszkedéshez: a szolgáltatás jelenleg a világ tizenöt országában érhető el. Mindkét cég a legfejlettebb technológiát alkalmazza, a kölcsönzés ugyanis dokkolórendszer nélkül, csupán egy okostelefonra letölthető applikáció segítségével zajlik.

Mobike biciklik Milánóban
Forrás: Shutterstock

A fenti szolgáltatások mellett a kínai startupok egy még kiaknázatlan, ám hatalmas potenciállal rendelkező területét az egészségügy jelenti. Kínában az egészségügy az utóbbi két évtized reformjai és a biztosítási rendszer fokozatos bővítése ellenére is számos nehézséggel küzd: az állami egészségügyi rendszer erősen túlterhelt, jellemző rá a szakképzett munkaerő hiánya, a rendkívül hosszú várakozási idő és sok esetben a nem megfelelő színvonalú ellátás, illetve a hálapénzrendszer. Ezt a piaci rést pedig egyre több cég ismeri fel. Az ICarbonX elnevezésű, egészségügyi adatanalízissel foglalkozó cég például egy átfogó orvosi előrejelző rendszer megalkotását tűzte ki célul. A cég alapítója, Wang Jun korábban genetikával foglalkozott, és ezért egy olyan széleskörű szolgáltatást kíván kiépíteni, mely az emberi genomból kinyerhető információk, valamint a mesterséges intelligencián alapuló technológia segítségével személyre szabott egészségügyi- és élettervet biztosít klienseinek. Egy másik kiemelkedő, az egészségügy területén működő startup a Ping An Haoyisheng („Jó Orvos”) szolgáltatás. A mobilos alkalmazás többek között éjjel-nappal igénybe vehető konzultációs lehetőséget, gyors diagnózist és online időpontfoglalást kínál előfizetőinek. A Ping An tavaly több mint 192 millió regisztrált ügyféllel rendelkezett, és átlagosan napi 370 ezer konzultáció zajlott rajta keresztül.

Bár jelenleg az eddig felsoroltak számítanak a kínai unikornisok legdinamikusabban fejlődő területeinek, az innovatív vállalkozói generáció tagjai a legkülönbözőbb szektorokban (agrárium, felsőoktatás, vendéglátóipar stb.) bukkannak fel. Jóllehet a tömérdek kezdeményezés legnagyobb része nem váltja be a hozzá fűzött reményeket, mégis, a nagy számok törvénye miatt Kínában arányait tekintve még a rengeteg kudarcba fulladt vállalkozás mellett is nagyszámú sikertörténettel lehet találkozni. A kockázat jelentős, de a várható nyereség reménye mindenért kárpótolja a szerencsét próbálókat. Az ígéretes kezdeményezések mögé szívesen állnak be tetemes összegekkel az 1990-es évek végének, 2000-es évek elejének nagy innovációs gurui, például Jack Ma (Alibaba), Pony Ma (Tencent) vagy Lei Jun (Xiaomi), ezáltal pedig a fiatal cégek nemcsak hazai, hanem általában igen gyorsan globális hódítóútra is indulhatnak.

Az utóbbi pár évben – számos más területhez hasonlóan – Kínában a digitális technológián alapuló innovatív vállalatok területén is józan ésszel alig követhető fejlődés zajlik. A globális tech világra pedig a gombamód szaporodó, nemcsak a hazai, de a nemzetközi színtéren is versenyképes vállalatok mind az általuk kifejlesztett technológiát, mind bevételüket és piaci értéküket tekintve már most komoly hatást gyakorolnak.

Regisztrálj és fizess elő, hogy hozzáférhess az általunk kínált összes tartalomhoz!

Kíváncsi vagy a kutatóink által írt legfrissebb anyagokra? Szeretnéd elsőként elolvasni az elemzéseket? Akkor regisztrálj most!

Szeretnél egy olyan platform előfizetője lenni, ahol minden tudást megtalálsz egy helyen? Ahol nem csak mélyelemzések, de exkluzív online rendezvények anyagaiba is bepillantást nyerhetsz? Akkor ne habozz, vásárold meg kedvezményes áron elérhető előfizetési csomagjaink egyikét!