Tészta, pizza, követők és autoriter politika

Tészta, pizza, követők és autoriter politika

Hogyan formálják a közösségi médiára rákattant politikusok az olasz politikát?

2019.02  | Olvasási idő: 8 perc

Lassan magunk mögött hagyjuk a politichesét, vagyis az első köztársaság politikusainak homályos és nehézkes nyelvezetét, és a showmanszerű fellépésével, illetve a fociból kölcsönzött fordulataival a bélyegét a második köztársaságra rányomó Berlusconi alakja is egyre inkább a történelem lapjaira kerül. Ezzel párhuzamosan viszont annak a folyamatnak is tanúi lehetünk, ahogy a közösségi média mind több olasz politikust hódít meg maga számára.

Stasera si fa la pizza!!!

nyitokep_ADo_Salvini_pizza.jpg
 Matteo Salvini pizzát készít

Forrás: Twitter

Tudta-e, hogy az olasz belügyminiszter és miniszterelnök-helyettes szakított a barátnőjével, és mellesleg imád Nutellát enni? Hát azt tudta-e, hogy legszívesebben Barolót iszik, és hogy az olasz konyha maradi híveit meghazudtolva a tortellinit raguval szereti enni?

Nos, valószínűleg akkor is teljes lenne az élete, ha ezekről a dolgokról még csak sejtelme sem volna – Olaszországban viszont nem telik el nap anélkül, hogy az embereket ilyen és ehhez hasonló hírekkel próbálják manipulálni. Annak ellenére, hogy a fenti üzenetek látszólag ártalmatlannak tűnnek, a „lájkold – oszd meg – szólj hozzá!”-jellegű anyagok mind egy gondosan kialakított stratégia részét képezik. Ennek a legfőbb célja pedig az, hogy hatást gyakoroljon az olaszok politikai viselkedésére, a döntések meghozatalának fórumait pedig az intézményi struktúrákból a piazzára tegye át. Mindazonáltal az, hogy a politikusok az egészséges politikai vitákat kiszakítják intézményes környezetükből, és állandóan azt lesik, követőik mit helyeselnek minden bizonnyal igen súlyos következményekkel fog járni az ország demokratikus viszonyaira nézve – akár már középtávon is.

Az, hogy a politikusok manapság ilyen nagymértékben támaszkodnak a közösségi média eszköztárára, nem valamiféle olasz elfajzottság, az azonban valószínű, hogy manapság Olaszország az egyetlen olyan ország, ahol két különböző politikai krédóhoz tartozó populista és közösségimédia-mániás párt a közös kormányzás mellett döntött, miközben tagjai a Twitteren, a Facebookon, az Instagramon és más felületeken ádáz harcot vívnak egymás ellen. Ez az oka annak, hogy manapság az olasz kormány minden fontosabb politikai döntés előtt arra törekszik, hogy magas támogatottságot szerezzen a lépés számára az emberek – vagyis inkább követői – részéről. Nos, igen, egy olyan rendszerben, ahol a figyelemfelkeltésen van a hangsúly, a politikai szereplők igyekeznek úgy viselkedni, mintha tv-showban szerepelnének. Nem csoda hát, hogy hat hónappal az új olasz kormány hivatalba lépését követően a Liga és az Öt Csillag Mozgalom teljesen új politikai kommunikációt kezd meghonosítani.

LuigiDiMaio_ADo.jpg

Luigi Di Maio épp pizzáját majszolja
Forrás: Facebook

Manapság az olasz köztársaság újabb szakaszát éljük, néhány szakértő pedig már óvatosan a „harmadik köztársaság” eljöveteléről beszél. Azzal ugyan lehet vitatkozni, hogy az Öt Csillag Mozgalom felemelkedése, illetve az elmúlt húsz év olasz politikai életét meghatározó pártok bukása tényleg egy új politikai korszak beköszöntét jelzik-e előre, egy dolog azonban tagadhatatlan: az új kormány nem az elődjei nyomdokain jár – a kommunikáció területén legalábbis biztos, hogy nem. Lassan ugyanis magunk mögött hagyjuk a politichesét, vagyis az első köztársaság politikusainak homályos és nehézkes nyelvezetét, és a showmanszerű fellépésével, illetve a fociból kölcsönzött fordulataival a bélyegét a második köztársaságra rányomó Berlusconi alakja is egyre inkább a történelem lapjaira kerül. Ezzel párhuzamosan viszont annak a folyamatnak is tanúi lehetünk, ahogy a közösségi média mind több olasz politikust hódít meg maga számára.

Ahogy arról az előbbiek során is volt már szó, a március 4-én megtartott általános választások nyomán az ország kormánya két erősen populista retorikával, ám teljesen eltérő programmal rendelkező pártból állt össze. A legtöbb szavazatot begyűjtő Öt Csillag Mozgalom egyben az ország leginnovatívabb politikai formációja is. Maga a mozgalom tulajdonképpen egy híres olasz komikus, Beppe Grillo blogjából született, majd ezt követően fejlődött párttá. Grillo 2007-ben kezdett politikai értelemben egyre aktívabbá válni, ekkor állt neki ugyanis az ország több pontján is gyűléseket szervezni. Ezek „V-Day” néven váltak ismertté – a V itt a magyar b-betűs szónak megfelelő olasz vaffanculo szó rövidítése. A mozgalom kiáll azért, hogy a közvetlen demokráciát a politika mind több területére ki kell terjeszteni, és ezért a jelöltállítástól kezdve a politikai program kiválasztásáig mindent az interneten keresztül végez. Egyértelmű tehát, hogy a mozgalom pentastellatinak nevezett tagjai jól szervezett és hatékony médiatevékenységükből merítik az erejüket.

V-day_bologna_02.jpg

Egy „V-Day”-összejövetel Bolognában 2007 szeptemberében
Forrás: Wikimedia Commons, szerző: piero tasso, licenc: CC BY-SA 3.0

Jóllehet ennek az új típusú politizálásnak ők voltak az előfutárai, Luigi Di Maio és az általa vezetett párt manapság erősen megszenvedi kormányzati szövetségese közösségi felületeken való könyörtelen nyomulását. A Ligát vezető Matteo Salvini ma már az olasz politikai élet meghatározó figurája, és közösségi médiában való roppant jártassága a 2019 májusában tartandó soron következő európai választásokon megnyithatja az utat pártja sikere előtt. Salvininek a „zöld-sárga” koalícióban elfoglalt eredeti, alárendelt helyzetét mára már sikerült furfangos módon a visszájára fordítania újszerű és metsző stílusa miatt élvezett hatalmas népszerűségnek köszönhetően. 2014 elején, vagyis amikor Salvini átvette az Északi Liga vezetését, a párt még csak a politikai küzdőtér szélén vegetált (az „északi” jelzőtől azóta szándékosan megszabadultak, hogy a tömörülést országos szinten is el tudják adni a választóknak). Salvini aztán egyik első, vezetőként meghozott intézkedése keretében közösségimédia-stratégiáját az eredetileg programfejlesztéssel foglalkozó Luca Morisira bízta – ő pedig úgy döntött, szakít a hagyományos, a pártokat a középpontba állító kommunikációs stratégiával, és ehelyett inkább közvetlen kapcsolatot igyekszik teremteni Salvini és támogatói között.

Szögezzük le, Salvini ezzel a fajta megközelítéssel egyáltalán nem tekinthető úttörőnek. Tulajdonképpen már Matteo Renzi is igencsak merész módon exponálta magát a közösségi felületeken – ám a korábbi miniszterelnöktől eltérően a Liga vezetőjének a legfőbb célja az, hogy követőiben a zsigeri érzéseket ébressze fel. Egy Salvini bejegyzéseivel kapcsolatban végzett hangulatelemzés szerint a politikus profilján posztolt hozzászólások nagy része leginkább dühöt, haragot és félelmet mutat. Nyilvánvalóan Salvini stratégiájának kimondott célja, hogy a követőit érzelmileg még inkább elkötelezetté tegye, ellenfeleiből pedig felháborodást váltson ki. Üzenetei mindig rendkívül egyszerűek, és javarészt igen ételközpontúak. A belügyminiszter különböző közösségi médiás felületein intézményes nyelvezettel szakító közvetlen stílusát használva igyekszik növelni a polarizációt, és a „jó”, általában fehér, katolikus és kizárólag olasz ételeket fogyasztó, a „Kapitány” zászlaja alatt egyesülő olaszokat harcba hívja a bürokraták által vezetett, a gazdag olasz kultúra és konyhaművészet elpusztítására törő globalista EU ellen.

Nos, ilyen trendeknek lehetünk manapság tanúi: az üzenetek egyre jobban le vannak csupaszítva, a valóságot mindinkább misztifikálják, miközben nő a politikai viták polarizáltsága. És ez az a világ, amelyhez – az olasz filmművészet egyik remekét idézve – az Új szörnyetegek is tartoznak. A helyzetet még bonyolultabbá teszi, hogy sok ember a közösségi médiából igyekszik a számára fontos témákban tájékozódni. Eközben viszont a közösségi médiát eluralják a rendkívül egyszerű üzenetek, és maga a sajtó is nagymértékben támaszkodik ezekre a forrásokra. Sajnálatos módon, ahogy egy kutatás is rávilágított, az olaszok mindenki másnál inkább hajlamosak arra, hogy ezekből a forrásokból tájékozódjanak, mivel a lakosság jelentős hányada úgy tartja magáról, hogy már az egyszerűbb szövegek értelmezése is nehézséget jelent számára. Egyáltalán nem meglepő tehát, hogy amikor a közösségi médián keresztül terjesztik az üzeneteiket, Salvini és sok másik olasz politikus is úgy szól követőikhez, mintha azok gyerekek lennének.

 

Salvini_2.jpg

Matteo Salvini egy enyébb hangvételű lájkvadász fotóval
Forrás: Twitter

Ám nem a hagyományos sajtó jelenti a közösségi média egyedüli áldozatát. Támadásnak vannak kitéve a demokratikus intézmények is, miközben a választók kritikus gondolkodásmódja ugyancsak veszélyben forog. Olaszországban a demokratikus berendezkedés továbbra is erős alapokon nyugszik, a szabadságjogokat pedig tiszteletben tartják, ugyanakkor az ország politikai kultúrája – főleg a nyugat-európai demokráciákkal való összehasonlításban – gyenge lábakon áll. A legutóbbi kormányzat pedig jelentős tehertételt jelent az egész rendszer stabilitására nézve. Az ellenzék semmibevétele, a parlament szerepének lekicsinylése, a xenofóbia, az összeesküvések iránti rögeszmés vonzódás, a sajtószabadság ellen intézett kirohanások, a sovinizmus, a nacionalizmus, és az a feltételezés, hogy a kormányzó erők testesítik meg az egész ország véleményét – mindez csak néhány olyan példa, ahol az ország vezetői a rosszabbik arcukat mutatják. Téves az a feltételezés, hogy Olaszországban manapság valamiféle autoriter elfajzásnak lehetünk a tanúi, mivel az ország fékjei és ellensúlyai továbbra is szilárdak. Ám kérdés, hogy egy ország immunrendszere meddig képes ellenállni az olyan szándékoknak, amelyek inkább a folytonos és gyors konszenzuskeresésen alapuló politikai berendezkedés irányába hajtanák. A világtörténelemben számos példát találni arra, hogy mennyire könnyű szakítani a demokráciával, és mennyire nem egyszerű utána visszatalálni hozzá.

Regisztrálj és fizess elő, hogy hozzáférhess az általunk kínált összes tartalomhoz!

Kíváncsi vagy a kutatóink által írt legfrissebb anyagokra? Szeretnéd elsőként elolvasni az elemzéseket? Akkor regisztrálj most!

Szeretnél egy olyan platform előfizetője lenni, ahol minden tudást megtalálsz egy helyen? Ahol nem csak mélyelemzések, de exkluzív online rendezvények anyagaiba is bepillantást nyerhetsz? Akkor ne habozz, vásárold meg kedvezményes áron elérhető előfizetési csomagjaink egyikét!