A történelem vége – újra?

A történelem vége – újra?

2022.11  | Olvasási idő: 10 perc

Az amerikai politikatudós, Francis Fukuyama 1989-ban egy tanulmányában amellett érvelt, hogy a hidegháború végével a liberális demokrácia győzedelmeskedett és az emberiség történelmi fejlődése – politikai értelemben – ezzel elérte a csúcsát. Elmélete 1992-ben könyvformában is megjelent. 2022. október 17-én a The Atlantic-ben megjelent cikkében azt írta, hogy az elmúlt időszak eseményei bizonyítják a „történelem végét”.

Francis Fukuyama elmélete nagy hatást gyakorolt a világra, különösen az amerikai politikai elitre. Tanulmányában visszaköszön a keresztény történelemfilozófia determinisztikus állítása, miszerint a történelemnek célja van – csak ezúttal a végső megváltás helyett a liberális demokrácia elterjedése. Fukuyama és támogatói azt gondolták, hogy 1989-ben, a berlini fal leomlásával és a kelet-európai reform és függetlenedési folyamatok beindulásával eljött a pillanat, és a liberális demokráciák globálisan elterjednek. Részben ebben az elméletben gyökerezik az a gondolat is, hogy például az olyan autoriter rezsimek, mint Kína kénytelen lesz demokratikus irányba elmozdítani kormányzata működését, hiszen csak így fogja tudni felvenni a versenyt a kapitalista versenytársakkal, illetve ezek az országok előbb, vagy utóbb, de részévé kívánnak válni a globális világrendnek, és így idomulni is fognak hozzá.

A kép forrása: Wikimédia

Ezek a gondolatok támogatókra is találtak a politikai körökben, és sok amerikai politikus ezek alapján kezdett az Egyesült Államok jövőjéről gondolkodni. Részben ebből az elméletből fakad a demokrácia, ha szükséges, fegyverrel való terjesztését támogató gondolatok a neokonzervatív gondolkodóktól. Furcsának tűnhet, de Bill Clinton, George W. Bush és Barack Obama külpolitikájának is sarkalatos eleme volt a demokráciák és a demokratikus rendszerek terjedésének támogatása. Ezzel a trenddel Donald Trump szakított, aki a külpolitikát is gazdasági elvek szerinti, zéró-összegű játszmának tekintette, ahol az egyik félnek nyújtott támogatás a másikat gyengíti, hacsak nem kap azonos mértékű viszonzást valamilyen formában.

Azonban alapvetően megkérdőjelezhető az is, hogy Fukuyama elvei mennyire voltak igazolhatók a ’80-as évek végén, a ’90-es évek elején lezajlott eseményekkel. Az eredeti tanulmány megjelenésének évében, 1989-ben igaz, hogy leomlott a berlini fal, ugyanakkor fél évvel korábban a pekingi Tiananmen téren fegyveres erővel számolták fel a diáktüntetéseket. 1991-ben, az öbölháborút követően kirobbant kurd és síita felkeléseket Irak szintén vérbe fojtotta, a kurdok ellen például ideggázokat vetettek be. Ugyanebben az időben Szomália diktátorát megdöntötték, de a demokrácia helyett anarchia következett, ami a mai napig tart. De, hogy európai példát is említsünk: 1993-ban az orosz parlement megpróbálta leváltani Borisz Jelcin elnököt, mire az katonai erővel vonult a parlament ellen, hogy elnöki hatalmát megerősítse. Ilyen körülmények között komoly kérdés, hogy már a fogantatás pillanatában megbukott-e a történelem végét hirdető elmélet? Véleményem szerint igen.

Ráadásul – részben – a 2008-as gazdasági válság hatására 2010-ben kirobbant „arab tavasz” felkelések nyomán sem demokratikus országok jöttek létre, hanem új diktatúrák nőttek ki, vagy elhúzódó polgárháborúk kezdődtek. Eközben az öbölmenti olajmonarchiák tovább erősödtek, és nem sok esély látszik arra, hogy hamarosan kormányzati vagy társadalmi liberalizációba kezdenének. A 2010-es években már demokratikusan választott politikusok is a liberális demokráciák gyengeségéről beszéltek, ráadásul a NATO-tag és az Európai Unióval szorosan együttműködő, Recep Tayyip Erdogan vezette Törökország a 2014-es puccskísérlet következtében egyre inkább egy autoriter rezsim irányába mozdult el. Ezek ellenére Fukuyama elméletének a mai napig komoly támogatottsága van politikai gondolkodók, történészek, politikusok, és az átlagemberek körében is.

Fukuyama legélesebb kritikusa talán Samuel P. Huntington volt, aki „A civilizációk összecsapása” címmel először 1993-ban a Foreign Affairs-ben jelentette meg tanulmányát, amit 1996-ra könyvvé bővített, és meg is jelentetett. Huntington elmélete szerint az emberiség különböző kulturális körökre osztható a történelmi tapasztalatai és a vallások alapján, és ezek a kulturális régiók nem kezelhetők azonos módon és nem is irányíthatók azonos politikai elvek szerint – nem tagadhatják meg gyökereiket. Elmélete szerint elkerülhetetlen a civilizációk közti versengés és az „összecsapás” és az az álom, hogy a világ a liberális demokrácia zászlója alatt egyesülve egységes kultúrává fejlődjön gyakorlatilag elérhetetlen. Huntington állítását tűnik alátámasztani a 2000-es évek eleji nemzetépítési kísérletek kudarca például Irakban és Afganisztánban. Ugyanakkor nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a különböző kulturális körök nem monolit egységek, nehezen beszélhetünk például egységes iszlám civilizációról, amikor például a Közel-Kelet is egy belső konfliktusoktól terhelt régió – elég csak Irak jelenlegi helyzetére vagy az iráni tüntetésekre gondolni.

Legújabb írásában Fukuyama azonban amellett érvel, hogy elmélete 2022-ben még talán stabilabb alapokon áll, mint valaha!

Cikkében kifejti, hogy a politikai fejlődés nem lineáris vagy automatikus, ugyanakkor az orosz-kínai állhír, hogy a demokráciák hanyatlanának – épp ellenkezőleg, az autoriter rezsimek vannak kitéve gyengeségeiknek, és azok hanyatlanak. Példaként Oroszország Ukrajna elleni invázióját hozza fel, illetve azt, hogy a sorozás és katonai behívók elől már 700 ezer orosz menekült el az országból, miközben a Krím-félszigetről is menekülnek az oroszok. Fukuyama szerint Putyin rezsimje a „stabilitásra és a kismértékű prosperitásra” épült, és most a háborúval ezt veszítik el az emberek – ez pedig a bukáshoz vezető út kezdete.

Hasonlóan látja Kína helyzetét is: bár Hszi Csin-ping korlátlan hatalmat kapott a pártkongresszustól, ez is egy válságjelenség lehet, hiszen korábban még sohasem vezetett jóra, ha egy ember ilyen korlátlan politikai hatalomhoz jutott. Fukuyama szerint a COVID-19 járvány kezelése és az olyan gazdasági szektorba való beavatkozások, mint a technológiai szektor megbéklyózása negatívan befolyásolja a pekingi rezsim kilátásait. Különösen a lezárások és az ország zéró-COVD politikáját tartja fontosnak ilyen téren, mivel ezek ellen kisebb megmozdulások is zajlottak az országban.

A kép forrása: Wikimédia

Azonban annak ellenére, hogy Fukuyama azt állítja, az autoriter rezsimek hanyatlóban vannak, nem megy el szó nélkül a demokráciákat fenyegető belső fenyegetések mellett – különösképp az Egyesült Államokat kiemelve. Említi Donald Trumpot és konspirációs teóriába hajló ragaszkodását ahhoz, hogy a 2020-as amerikai elnökválasztást elcsalták, s csak ezért szenvedett verséget, valamint az „alt-right” és „illiberális” vezetők európai térhódítását – érdekesmód a felsorolásból kihagyva a lengyel Jarosław Kaczyńskit. Ugyanakkor ennél sokkal fontosabb – ahogy arra Fukuyama is rávilágít cikkében – hogy felnőtt egy generáció, amely számára a demokrácia már természetesen meglévő érték és nem feltétlen képes felmérni, milyen fontos a demokratikus intézmények védelme.

A cikkel abból a szempontból lehet – és érdemes – vitatkozni, hogy sem Putyin, sem Hszi hatalma nem úgy tűnik, mintha hamarosan véget érne, és ez hosszú távon kihívást jelent a demokratikus modell számára. Különösen erős ez a kihívás Peking részéről, ahol Hszi megfogalmazta, hogy Kína alternatív modellként kíván az Egyesült Államokkal és a liberális demokráciájával szemben megjelenni. Ezt a fenyegetést nem szabad semmibe venni, és nem szabad, hogy a demokráciát egyértelműen felsőbbrendű eszemként határozzuk meg – az ilyen determinizmus legtöbbször bukáshoz vezet. Be kell bizonyítani, hogy a demokrácia a jobb alternatíva és tenni kell érte. Ahogy  Robert Kagan fogalmaz:  „A liberális rend éppen olyan törékeny, mint […] Egy kert, amely folyamatos törődést igényel, különben a dzsungel visszavág…”.

Abból a szempontból azonban igaza van Fukuyamanak, hogy a demokráciával szembeni alternatív rendszerek eddig a történelemben mind elbuktak – a fasizmust erővel győztek le, míg a kommunizmus társadalmi-gazdasági problémái miatt omlott össze. Ahogy Winston Churchill megfogalmazta: „A demokrácia a legrosszabb kormányzati forma, ha nem számítjuk a többit.” Ez azonban nem jelenti, hogy nem kell vigyázni rá és gondozni, vagy hogy a demokráciák győzelme elkerülhetetlen lenne.